Legalisatie handtekening

  • is verklaring van de echtheid van uw handtekening
  • persoonlijk regelen aan de balie
  • geldig identiteitsbewijs meenemen, heeft de gemeente nodig voor de controle van uw handtekening

Openingstijden

Wanneer nodig

Het legaliseren van uw handtekening is nodig als

  • een organisatie of bedrijf er om vraagt (overheid, ambassade)
  • u een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven
  • u niet-Europeaan bent en een visum van maximaal 3 maanden nodig heeft om in een land te mogen verblijven

U gaat persoonlijk langs bij de gemeente met het document waarop u uw handtekening moet plaatsen.

In het bijzijn van een medewerker zet u uw handtekening op het document. De medewerker vergelijkt de handtekening op het document met de handtekening op uw geldig identiteitsbewijs. Als de handtekeningen hetzelfde zijn, verklaart de medewerker door een stempel en een handtekening te zetten dat uw handtekening echt is.

Visum

Als u een gast uit het buitenland uitnodigt, is legalisatie van uw handtekening op een speciaal formulier nodig. Zie Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking

Meenemen

  • het document waarop u de handtekening moet plaatsen
  • uw geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • geld (pin of contant)

Kosten

Legalisatie van uw handtekening kost € 7,85