Briefadres aanvragen

Het briefadres is bedoeld voor burgers die vanwege een bijzondere situatie (tijdelijk) geen woonadres hebben of verblijven in een instelling. Een briefadres moet een huisadres zijn dus geen postbus of onbewoond adres.

Iedereen die in Nederland woont, moet als inwoner worden ingeschreven op het adres waar hij of zij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten. Ook als u op meerdere adressen verblijft, of bij vrienden of familie logeert, beschikt u over een woonadres. Dit is geen reden voor een briefadres.

Beschikt u niet over een woonadres (zoals omschreven in de Wet Brp) dan heeft u de mogelijkheid tot het aanvragen van een tijdelijk briefadres. De gemeente onderzoekt of u voldoet aan de voorwaarden.

Voor het aanvragen van een briefadres maakt u een afspraak.

  • Aanvragen in de gemeente waar het adres is
  • Hoofdbewoner/eigenaar komt persoonlijk mee bij de aanvraag
  • Aanvrager en hoofdbewoner/eigenaar moeten beiden een geldig identiteitsbewijs meenemen
  • Als u in een zorginstelling of een gevangenis verblijft kunt u een briefadres schriftelijk aanvragen. Wij sturen het formulier op verzoek naar u toe

Gaan wij akkoord? Dan ontvangt u schriftelijk bericht. Wij verwerken uw nieuwe adres in de Basisregistratie personen (Brp). U krijgt daarna al onze post en van andere overheidsinstanties op dit briefadres. Zorg er wel voor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.